הנחיות לעונה למגדלי הזית

    משרד החקלאות ופיתוח הכפר

                   שרות ההדרכה והמקצוע הנחיות לדגום עלים בזיתמשרד החקלאות ופיתוח הכפר

                 מחוז העמקים

 

    אוקטובר 2013

הנחיות לעונה למגדלי הזית

אנו נמצאים בשלהי המסיק למאכל, והפרי גדול ויפה. היו קצת בעיות קליטה במפעלים בהתחלה בגלל החגים ונגיעות בזבוב הזית, אולם אנו כבר בסוף המסיק למאכל  .
המסיק לשמן הוקדם מאוד השנה ואנו נמצאים כבר בעיצומו של המסיק, כאשר מסתמן כי אחוז השמן גבוה מהשנה הקודמת. בקביעת מועד המסיק לשמן יש להביא בחשבון את אחוז השמן והאיכות כפי שיוסבר לעיל. יש לשקול הקדמה של המסיק לקבלת שמן באיכות טובה יותר עם ויתור מסויים על הכמות.

גיזום : הגיזום הופך לאחת מהפעולות האגרוטכניות החשובות ביותר בכרם, לאור ההקפדה היתרה על גודל הפרי שהונהגה בשנים האחרונות. לאחר המסיק יש להתחיל בגיזום, רצוי לבצע גיזום מפורט ולפתוח חלונות בכל היקף העץ ולא רק במרכז. אין לחשוש מגיזום יתר. רצוי לגזום חזק כדי לקבל אלמנט של דילול ענפים, דילול פרי, גודל פרי ועידוד צמיחה בעונה העוקבת. הגיזום מונע הצטברות לחות בתוך העץ ומונע התפתחות של מחלות ומזיקים כמו פרלטוריה וכנימות מגן. הגיזום מייעל גם את יישום תכשירי ההדברה ומאפשר חדירת התרסיס לכל חלקי העץ. זכרו: גיזום נכון הוא המפתח לקבלת פרי איכותי ובמצב שוק הזיתים, רק פרי איכותי ניקלט ע"י המפעלים. רוב בעיות האיכות השנה נובעות מגיזום לא מתאים שלא ניתן לתקנו באביב המאוחר ובקיץ.
את הגזם יש לרסק או לפנות מהכרם למניעת נזק של חיפושית קליפה ומזיקי שלד אחרים.

הגנת הצומח:

עין הטווס: מחלה זו התעצמה בשנים האחרונות וגורמת לנזקים עצומים ולכן כדאי מאוד לטפל כנגדה ולעשות זאת בהתאם להמלצות: יש לרסס לפני הגשם הראשון גם אם הפרי עוד לא נמסק וגם אם לא הסתיים הגיזום, באחד מחומרי הנחושת: בורדזול בריכוז 1.0%, מרק בורדו בריכוז 1.0%, מרק בורדו אולטרא בריכוז 0.2% או אחד מתכשירי נחושת הידרוכסיד כמו: קוצייד101, בלו שילד, צ'מפיון ופרסול בריכוז 0.3%, קופרואנטרקול בריכוז ,0.3% , קוציד 2000 בריכוז 0.25%. בשנה האחרונה קיבלו רישוי גם התכשירים נחושתן בריכוז 0.3% וקופ 50 בריכוז 0.3%. התכשיר קןפ הוא מקבוצה חדשה של חמרי נחושת והראה בנסיונות בשנתיים האחרונות תוצאות טובות מאוד.
אם מסיבה כלשהיא לא מספיקים לבצע את הריסוס לפני הגשם, ובחלקות נגועות קשה מהעונה הקודמת, יש להוסיף פלינט בריכוז 0.02%, או סקור ותחליפו בריכוז 0.06% בשילוב עם אחד מתכשירי הנחושת שהוזכרו לעיל (רק לאחר המסיק, לא ניתן לרסס תכשירים אלו על פרי לקראת מסיק). יש לחזור על הטיפול הראשון לאחר 100 מ"מ גשם או חודש וחצי. טיפול שלישי יינתן עם אותם התכשירים באותם מרווחים. באזורים לחים במיוחד יש לשקול טיפול רביעי ואף חמישי כנגד המחלה.  רצוי לטפל בכל החלקה (כל הזנים) במיוחד באזורים הרגישים.
נפח התרסיס 200 ליטר לדונם לפחות.

הדברת עשביה:  לקראת החורף יש לטפל במונעי הצצה. מומלץ לחכות לנביטת העשבים לאחר הגשם הראשון ולאחר מכן לטפל במונעי הצצה בשילוב עם קוטלי מגע. החומרים המומלצים במטעים מניבים:
סימזול פלוס: מכיל סימזין + דיאורקס + אמינוטריאזול. 500 סמ"ק לדונם מרוסס.
גליידר: מכיל  גול ראונדאפ ודיורקס. 400 סמ"ק לדונם מרוסס.
דינגו: מכיל תחליף קוורץ וראונדאפ. 500 סמ"ק לדונם מרוסס.
תכשירי סימזין: 300 סמ"ק לדונם מרוסס.
תכשירי דיאורון: 200 סמ"ק לדונם מרוסס.
גול ותחליפיו:-300 250 סמ"ק לדונם מרוסס.
קוורץ ותחליפיו : 50 סמ"ק לדונם מרוסס.
ניתן להכין תערובות שונות בהתאם לעשבייה הקיימת, רצוי להתייעץ במדריכים.
לקטילת מגע אפשר להשתמש בראונדאפ או תחליפיו  בריכוז 1.0% בתוספת גול ותחליפיו בריכוז 0.1%, או בתוספת אורורה בריכוז 0.02% (5 גרם לדונם), או בתוספת אלבר סופר בריכוז 0.5%, או בר 0.3% או טומהוק או סטרן או פלטון בריכוז 0.5%- 0.25%. אפשר גם להוסיף אמינובר בריכוז 0.25%
למניעת נביטת עשבים ניתן להשתמש בתכשירי "סימזין 50" 200 גרם לדונם מרוסס בתוספת תכשירי דיאורון 150 גרם לדונם מרוסס.

במטעים צעירים (עד שנתיים): גול או תחליפיו : 300 סמ"ק לדונם מרוסס + סימזין 100 סמ"ק לדונם מרוסס. או תכשיר אמיר במינון 200-250 סמ"ק לדונם. או קוורץ 50 ותחליפיו סמ"ק לדונם מרוסס + סימזין 100 גרם לדונם מרוסס. או מגלן 200 סמ"ק לדונם מרוסס, חומרים מונעי נביטה (קוורץ ותחליפיו, גול ותחליפיו) יש לרסס על שטח ללא עשבייה גבוהה, כדי להבטיח הגעת החומר לקרקע והפעלתו ע"י הגשם. בשטחים משובשים בעשבייה גבוהה תכשירים אלו היו פחות יעילים.

גול או תחליפיו מדביר ביעילות עשביה בגובה עד 10 ס"מ (למעט דגניים) ומונע הצצה. הפעלת החומר על ידי גשם לא יאוחר משבועיים מיום הריסוס בחורף ושבוע בקיץ. במידה והפס מאולח גם בדגניים יש להוסיף לגול ולקוורץ קוטל עשבים בררני.
הערה: תכשירי הסימזין יוצאים משימוש בקרוב ויתכן שלא ניתן יהיה להשיגם
נפח התרסיס בין 20-40 ליטר לדונם מרוסס.

השקייה:  בזיתי מאכל לאחר המסיק להפסיק את ההשקיה למשך שבועיים ולאחר מכן – 1.5 – 2 מ"ק לדונם ליום. בזיתי שמן להשקות עד למסיק בהתאם למקדם גיגית 0.4 – 0.5 (40 – 50 אחוז מהתאדות פנמן) בהתאם ליבול. לאחר המסיק להשקות ב- 0.5 – 1.5 מ"ק מים ליום בהתאם לתנאי האקלים המקומיים. בכל מקרה צריך לסגור את אספקת המים כשבוע – שבועיים לקראת המסיק המיכני בהתאם לתנאי האקלים המקומיים.

טיפול במערכת ההשקיה לקראת החורף:
א.    לשטוף את הסופיות של השלוחות והמחלקים בלחצים הגבוהים ביותר שהמערכת מאפשרת (עד 3 – 3.5 אטמוספרות).
ב.    הכלרה – במיוחד כאשר מקור המים הוא מי קולחים. לאחר שטיפת הסופיות צריך להכליר את מי ההשקיה ללא דשן במשך כשעתיים עד חמש שעות. ריכוז ההכלרה תלוי במרחק ממקור ההזרקה עד לחלקה ולרמת הליכלוך שהצטברה. ריכוז המומלץ להכלרה הוא 5 – 10 מ"ג/ל'. ריכוז הכלור בחומרים המסחריים (סודיום היפוכלוריד) הוא 10 – 12 אחוז. כדי לקבל את הריכוז הרצוי לעיל צריך להזריק 50 – 100 סמ"ק תמיסת כלור מסחרי בריכוז לעיל לכל מ"ק מים. (הכלור הוא חומר קורוסיבי, לכן כדאי למהול את הכלור לפני ההזרקה לפחות בחצי כדי למנוע נזק לאטמים ולמשאבות הדשן. כמו כן, המיכל צריך להיות נקי מדשנים).
ג.    החמצה של מי ההשקיה – לאחר ההכלרה של מערכת ההשקיה מומלץ להחמיץ את מי ההשקיה ע"י הזרקת 1 – 1.5 ליטר חומצה טכנית (חומצה מלחית 33%) לכל מ"ק ספיקה שעתית של מערכת ההשקיה למשך 10 – 15 דקות. לאחר השלמת הזרקת החומצה צריך להמשיך בהשקיה ולשטוף את מערכת ההשקיה למשך כשעה ללא חומצה או דשן. לדוגמא אם הספיקה השעתית של החלקה 10 מ"ק אז צריך להזריק 10 – 15 ליטר חומצה טכנית למשך 10 – 15 דקות.  אזהרה: בזמן הטיפול בחומצה חובה להגן על העניים במשקפי מגן ולהגן על הגוף החשוף בביגוד ארוך, בכפפות פלסטיק ונעליים בהתאם. כמו כן, להכין מיכל מים שפירים בקרבת מקום לצורך שטיפה אם באתם במגע עם החומצה (במיוחד אם מקור מי ההשקיה קולחים). במידה וצריך למהול את החומצה במים, תחילה להוסיף מים למיכל ולהשלים בחומצה ולא להיפך.
ד.    הזרקת טריפלורלין (טרפלן או דומיו) בטפטוף טמון – שורשים של הגידול התרבותי ועשביה נוטים לחדור לטפטפות טמונות ולפגוע בתיפקוד של מערכת ההשקיה. הזרקת טרפלן למערכת ההשקיה פעמיים בשנה בסתיו ובאביב מונעת את חדירת השורשים לתוך הטפטפות. כמות טרפלן המומלצת להזרקה למערת ההשקיה היא 0.1 – 0.15 סמ"ק/טפטפת (או לכל 1000 טפטפות 100 – 150 סמ"ק, הכמות הגבוהה בקרקעות כבדות). רצוי ליישם את הטרפלן בכמות מים קטנה כרבע שעה עד חצי שעה מתחילת ההשקיה למשך כשעה ולסיים את ההשקיה לפחות חצי שעה לאחר גמר הזרקת הטרפלן למערכת ההשקיה.

זיתי שמן:
מועד המסיק האופטימלי כאשר 50% מהפירות שינו את צבעם מירוק לשחור בצורה טבעית ולא כהבשלת אונס בגלל מחסור במים (פרט לזנים לצ'ינו ומעלות שיש לחכות עד להשחרה חיצונית מלאה של הפירות והשחרה חלקית של הציפה). יש אפשרות לקביעת אינדקס הבשלה וכן לבדיקות אחוזי השמן והרטיבות בפרי, במעבדה, השרות ניתן ע"י מעבדת שרות שדה נוה יער טל: 04-9837572 או חוות גילת בדרום טל: 0506-220195 וגם במעבדת שירות שדה צמח טל:  046757677 או לנייד 0507550053. יש לקחת בחשבון כי אחוז השמן יהיה גבוה מהמעשי מאחר ובית הבד ממצה רק כ-85% מהשמן בפרי. כמו כן רצוי לא להביא לבית הבד פרי עם יותר מ50% רטיבות ויש להפחית ההשקיה לפני המסיק. יש להקפיד ולהביא את הפרי לבית הבד באותו יום המסיק ולשמור את הפרי בכלים מאווררים, על מנת לשמור על איכותו של השמן. לאחר הפקת השמן יש לאחסנו בכלים מתאימים: מיכלי נירוסטה, פחים וחביות מצופות באפוקסי. אין לאחסן שמן זית בכלים מפלסטיק (פוליפרופילן) היות והשמן עובר שינויים ומתקלקל.
בימים אלו אנו עובדים על ניסויים להחלשת העוקץ גם בזיתי שמן כל שבוע יש התקדמות בנושא. מגדלים המעוניינים לנסות אצלם יתקשרו למדריכים לקבלת ייעוץ בנושא.

ב ב ר כ ה
מדריכי הגידול
אהוד חנוך,  רוני שייר , ראובן בירגר,  פתחי עבד אלהדי
אשר איזנקוט –   מנהל אגף שרות שדה