שמן זית
יוני 4, 2013
שמן זית ובריאות
יוני 4, 2013

איכות שמן הזית

כיצד מומלץ לאחסן שמן זית?

איכות שמן הזיתלשמירה מקסימאלית על איכותו ועל ערכיו הבריאותיים

  • מומלץ לאחסן שמן זית למשך תקופה של עד שנה, מחוץ למקרר, בבקבוקים שמכילים הרבה שמן ומעט אויר ובטמפרטורה של בין 15 ל-40 מעלות צלזיוס.
  • עדיף לאחסן את שמן הזית לשימוש השוטף, בבקבוק בעל נפח קטן יחסית של 750 מ"ל.
  • כמות גדולה של כמה ליטרים של שמן, מומלץ להעביר לבקבוקים קטנים, מיד עם הפתיחה.
  • מרגע פתיחת בקבוק שמן הזית – עדיף להשתמש בו תוך חודש.
  • אין צורך לשמור שמן זית במקרר. בקפיאה המתרחשת במקרר רגיל, החלק המימי שנמצא בשמן, נפרד ממנו ושוקע, ואתו גם נוגדי החמצון, וכולם מגיעים לתחתית הבקבוק.

כדאי לדעת

  • ה-FDA קבע: 2 כפות שמן זית מדי יום (כ-23 גר') הנצרכות במקום שומנים רוויים, ומבלי להעלות את צריכת הקלוריות היומית, עשויות לסייע בהפחתת הסיכון למחלת לב כלילית.
  • מחקרים מצביעים על כך שכדי ליהנות מיתרונותיו הבריאותיים של שמן הזית, הוא צריך להיות ממקורות השומן העיקריים במסגרת תפריט מאוזן ובריא.
  • שמן זית איכותי מופק בכבישה קרה, תוך ריסוק פירות טריים שנמסקו זה עתה, לכן הוא עשיר ביותר ברכיבים פעילים נוגדי חמצון ונוגדי דלקת. שמן זית 'כתית מעולה' הוא העשיר ביותר ברכיבים בריאותיים, ולכן הוא המומלץ ביותר.
  • רמת החומציות, בשמן זית כתית מעולה צריכה להיות נמוכה ככל האפשר ועד 0.8%. רמת החומציות היא מדד לתכולת חומצות השומן החופשיות בשמן. מדובר באחוז חומצות השומן שהתפרק ממבנה הטריגליצריד הטבעי של השומן. ככל שרמת חומצות השומן המפורקות נמוכה יותר, כלומר רמת החומציות נמוכה יותר, כך השמן איכותי, בריא וטרי יותר.
  • הרכיבים הבריאותיים הם המקנים לשמן הזית את טעמיו המרירים והעוקצניים. לכן מומלץ להעדיף שמן זית כתית מעולה בעל ארומה וטעם דומיננטיים.
  • חפשו את תו האיכות. תו האיכות לשמן הזית.