סיכום כנס 'ראשון המסיק' 2015

ענף הזית במועצת הצמחים ערך בימים ראשון-שני (11-12.1.15) כנס בינלאומי בנושא שמן הזית, בהשתתפות מומחי שמן זית מאיטליה, ספרד וישראל. הכנס נפתח ברחובות – בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, והסתיים ברמת הנדיב בזכרון יעקב. לצד המומחים העולמיים השתתפו בכנס יצרני שמן זית מרחבי ישראל אשר הציגו את שמן "ראשון המסיק" – השמן הראשון המופק ומשווק בעונה, המוכר בזכות טריותו וטעמו הדומיננטי, והשתתפו בהרצאות מקצועיות מפי מיטב המומחים המקומיים והעולמיים בתחום הזית.

כנס ראשון המסיק לכבוד פרופ' שמעון לביא

כנס ראשון המסיק
צילום שגיא שגיב – רמת הנדיב

הכנס התקיים השנה לכבודו של מי שכיהן נשיא ארגון שמן הזית העולמי פרופ' שמעון לביא, בן ה-85, שתוצאות מחקריו הניחו את הבסיס המקצועי לגידול האינטנסיבי של זיתי השמן בישראל, תרמו רבות למטעי בישראל וזכו להכרה בינלאומית רחבה. פרופסור לביא חינך דורות של בעלי מקצוע וחוקרים, ועסק רבות בהרחבת הידע של מדריכים וחקלאים. הוא פרסם עבודות מחקר חשובות, ופיתח קשרים הדוקים עם מוסדות מחקר וארגונים מקצועיים בחו"ל.

הכנס, שבשיאו הוכתרו הזוכים בתחרות "ראשון המסיק", נערך בשיתוף עם הפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית, מכון וולקני, רמת הנדיב, קק"ל וארגון שמן הזית העולמי. במהלך הכנס הוצגו שמני הזית של המגדלים והמשווקים השונים, וטעימות ניסיון הוצעו לצד כיבוד קל המבוסס על שמן זית. בין השאר הוצג בכנס גילוי ארכיאולוגי של כלי חרס שנמצאו באזור ציפורי וחוקרים הצליחו להוכיח כי היה בהם שמן זית לפני 8000 שנה. עובדה מעניינת נוספת ציין החוקר האיטלקי פרופ' מאוריציו סרבילי שאמר בהרצאתו כי באיטליה ובעולם כולו נעשה מאמץ לאתר ולבדל את השמנים האיכותיים ביותר, בדומה למצב הקיים בישראל – באמצעות "תו האיכות" של ענף הזית.

עזרא_צחור_1_-_נגבא
מטע הזיתים של שמן הזית "נגבא" ברביבים, הממחישה את הצלחת גידולי הזית בנגב היבש, בזכות הפיתוחים הטכנולוגיים של פרופ' לביא. (צילום: עזרא צחור)

לתחרות השנה ניגשו 33 שמנים, אשר עברו בדיקות מעבדה כימיות לבדיקת איכותם ותקינותם של השמנים. השמנים שעברו את בדיקות המעבדה, הגיעו לפאנל של טועמי שמן זית מומחים, אשר בחנו ודירגו כל אחד מהשמנים לפי פרמטרים מקצועיים של ריח וטעם.
השמנים בתחרות חולקו ל-3 קטגוריות: היקף שיווק קטן: יצרן המייצר עד 5 טון שמן, היקף שיווק בינוני: יצרן המשווק בין 5 טון שמן זית ועד 25 טון, היקף שיווק גדול: יצרן המייצר למעלה מ 25 טון שמן זית.

הזוכים בקטגוריות השונות:

היקף שיווק קטן

(עד 5 טון שמן זית)

היקף שיווק בינוני

(5- 25 טון שמן זית)

היקף שיווק גדול

(מעל 25 טון)

מקום 1 משק לוין – (מזור) משק הילמן – (נוב) נגבא – (רביבים)
מקום 2 השמן של צבי– (גן חיים) פתורה -(שדה משה) פרג – (תבליני פרג)
מקום 3 משק גוטמן – (בת שלמה) טורא – (רחלים) ארץ גשור – (מטעים גשור)
מקום 3 מסיק – מגל – (קיבוץ מגל)

 

בין השמנים שניגשו השנה לראשונה לתחרות, היו גם שמן סג'רה, אשר מיוצר על ידי הזמר יובל בנאי ושותפו זיו ריקלין במושב אילניה בגליל התחתון ושמן "אורי שגיא" אשר מיוצר ע"י ראש אמ"ן לשעבר, אלוף (מיל') אורי שגיא בכפר ביאליק.

מנהל ענף הזית, ד"ר עדי נעלי, ציין בעת הענקת הפרסים כי "מן הכנס ומן המומחים הבינלאומיים למדנו כי ההשבחה ותהליכי המחקר המתקדמים שהוביל פרופ' לביא הקדימו את המחקר בשאר מדינות העולם בכ-30 שנה. פיתוחים אלה אפשרו גם גידול ונטיעת עצי זית במדבר, ובכלל זה בקיבוץ רביבים ברמת הנגב, שם מייצרים את שמן הזית "נגבא" שהגיע למקום הראשון. בשנה שבה אנו עורכים את האירוע לכבודו של פרופ' לביא – יש בזכייה זו סמליות רבה".

לתמונות מהכנס ולתמונות הזוכים: