שמן זית ובריאות

צריכה יומיומית של שמן זית איכותי תורמת לבריאות כלי הדם והלב, ובמסגרת תזונה בריאה, היא יכולה לסייע בהגנה מפני התפתחות סוכרת, סרטן, פגיעה בתפקוד המוח ואפילו בקידום תחושת שובע ובשמירה על משקל בריא. שימוש קבוע בשמן זית מאפיין את התזונה הים תיכונית, הידועה בתרומתה לבריאות ואריכות ימים.

כוח הגנה משולב לבריאות כלי הדם והלב

הפחתת רמות הכולסטרול

מבין השמנים הנפוצים, שמן הזית הוא היחיד המכיל באופן טבעי כ-73% מהשומן שבו בצורה של חומצות שומן חד-בלתי-רוויות – בעיקר חומצה אולאית. המחקר המדעי מראה בבהירות מזה זמן רב את יתרונותיה של החומצה האולאית לאיזון רמות הכולסטרול בדם. כאשר מעשירים את התזונה בחומצה אולאית על ידי החלפת שמנים אחרים בשמן זית, משתתפי מחקרים נוטים לירידה משמעותית ברמות כלל הכולסטרול בדמם, ברמות ה-LDL-כולסטרול ("הכולסטרול הרע") וביחס של LDL ל- HDL("הכולסטרול הטוב"). אלו הן בדיוק התוצאות שבהן אנו מעוניינים למען בריאות הלב.

הפחתת תהליכי חמצון

שמן הזית הוכח כמפחית סיכון לחמצון של שומנים בזרם הדם. רבות מן המולקולות מכילות השומן בדמנו, כולל מולקולות כמו LDL-כולסטרול, זקוקות להגנה מפני נזקי החמצן. זאת כיוון ש-LDL מחומצן תורם להאצת תהליך טרשת העורקים ולהגברת הסיכון למחלות לב וכלי דם. ההגנה על מולקולות ה-LDL מפני חמצון מהווה תועלת רבת חשיבות של שמן הזית והפוליפנולים שבו.

הפחתת רמות לחץ הדם

לצד ההשפעות מאזנות הכולסטרול הללו, לשמן הזית יתרון נוסף: מחקרים שנערכו לאחרונה מראים ששמן זית והחומצה האולאית שבו, עשויים להוות גורמים חשובים בהפחתת רמות לחץ הדם. חוקרים מאמינים שהחומצה האולאית נספגת לתוך הגוף, מוצאת את דרכה אל תוך קרומי התאים, משנה דפוסי העברת אותות ברמת קרום התא, ועל ידי כך מפחיתה את לחץ הדם.

הפחתת קרישיות יתר בדם

הצמדות טסיות הדם חיונית בנסיבות כמו פצע פתוח, כאשר היצמדותן פועלת לחסימת הפצע, אולם אין זה תהליך רצוי באופן שוטף כאשר לא קיים מצב חרום אקוטי. נראה כי אחדים מן הפוליפנולים המצויים בשמן זית, כגון הידְרוֹקְסיטירוֹסוֹל, אוֹלֵיאוּרוֹפּין ולוּטֶאוֹלין, מסייעים במיוחד לפיקוח על טסיות הדם ולמניעת הצמדות יתר שלהן וקרישיות יתר של הדם.

ה-FDA קבע: 2 כפות שמן זית מדי יום (כ-23 גר') הנצרכות במקום שומנים רוויים, ומבלי להעלות את צריכת הקלוריות היומית, עשויות לסייע בהפחתת הסיכון למחלת לב כלילית.

הפחתת הסיכון לסרטן

מחקרים תצפיתיים מצביעים על כך שבארצות בהן האוכלוסיות צורכות דפוס תזונה ים-תיכוני מסורתי ושמן הזית הוא מקור השומן העיקרי, כגון ספרד, יוון ואיטליה, שכיחות הסרטן נמוכה יותר מאשר בארצות צפון אירופה, צפון אמריקה ואוסטרליה. בנוסף בחלק מהמחקרים נמצא שצריכת חומצה אולאית ושמן זית היו קשורות להפחתה בסיכון לסרטן (בעיקר סרטן השד, סרטן המעי הגס וסרטן הערמונית), זאת לעומת דפוסי תזונה העשירים בחומצה לינולנית (אומגה 6), הנמצאת בשמנים צמחיים כגון שמן סויה, או בחומצות שומן רוויות הנמצאות במרגרינות, שומנים מוקשים וחמאה.

השפעה מיטיבה אפשרית של שמן זית כתית על הסיכון לסרטן, עשויה להיות הודות לסינרגיה בין כלל מרכיביו, המעוררים טווח נרחב של תגובות תאיות העשויות למלא תפקיד במניעת סוגי סרטן שונים.

הפחתת הסיכון לסוכרת

מחקרים מצביעים על קשר בין צריכת תזונה ים-תיכונית לבין שכיחות נמוכה יותר של סוכרת. במחקרי התערבות נמצא, הן בקרב נבדקים בריאים והן בקרב נבדקים הלוקים בסוכרת מסוג 2, שיפור בחילוף החומרים של הגלוקוז בעקבות תזונה ים-תיכונית העשירה בשמן זית.

אינסולין הוא ההורמון האחראי על הכנסת הסוכר לתאים ובכך לוויסות רמות הסוכר בדם. פגיעה ברגישות הגוף לאינסולין גורמת לעליה ברמות הסוכר בדם ולהגברת הסיכון לסוכרת. ממחקרים עולה כי הרגישות לאינסולין מושפעת גם מהרכב השומן בתפריט. בעוד צריכת חומצות שומן רוויות מפחיתה את הרגישות לאינסולין, צריכת חומצות שומן חד-בלתי-רוויות, בהן עשיר שמן הזית, משפרת אותה.

האם שמן הזית יכול לסייע בקידום תחושת שובע ובשמירה על משקל בריא?

מחקרים שנערכו בארצות הים התיכון, בהן אנשים הצורכים תזונה ים-תיכונית, צורכים כמויות משמעותיות של שמן זית, מצביעים על קשר אפשרי בין תזונה העשירה בחומצות שומן חד-בלתי-רוויות, לבין שיעורים נמוכים יותר של השמנת יתר. בחלק מן המחקרים נמצא קשר בין תזונה ים-תיכונית לבין הפחתה בשעורי ההשמנה הבטנית – המסוכנת יותר.

מחקרים נוספים מצביעים על השפעה אפשרית של שמן הזית על תחושת השובע: נמצא כי דיאטות הרזיה מוגבלות בקלוריות, שהכילו שומן שמקורו בשמן זית, היוו חלופות יעילות לדיאטות דלות שומן, מבחינת הפחתת המשקל ההתחלתית והשמירה עליו. הדיאטות הללו היו טעימות יותר והן אפשרו היענות טובה יותר להנחיות התזונה. השפעה משביעה של צריכת שמן זית, המביאה בעקבותיה לצריכת מזון מופחתת, עשויה להסביר זאת.

תפקוד המוח

תפקוד קוגניטיבי משופר הוא מאפיין מוכר של תזונה ים-תיכונית. בהיותו השמן העיקרי בדפוס תזונה זה, שמן הזית הוא בעל עניין מיוחד לחוקרים המתעניינים בתזונה ותפקוד קוגניטיבי. לדוגמה, במחקר רחב היקף שנערך לאחרונה בקרב קשישים בצרפת, נמצא שהזיכרון החזותי ורהיטות הדיבור היו ניתנים לשיפור בעזרת מה שהחוקרים כינו "שימוש אינטנסיבי" בשמן זית. פירושו של "שימוש אינטנסיבי" במקרה זה היה שימוש סדיר בשמן זית, לא רק לבישול או כמרכיב ברטבי סלטים ותבשילים, אלא בכל הנסיבות הללו גם יחד.

בריאות העצם

צריכת שמן זית עשויה לתרום גם לבריאות העצם. במחקרים ראשונים שנערכו בבעלי-חיים נמצא קשר בין צריכת שמן זית לרמות טובות יותר של סידן בדם. כן נמצא כי לפחות שני פוליפנולים המצויים בשמן הזית – טירוֹסוֹל והידְרוֹקְסִיטִירוֹסוֹל – מגבירים את ייצור העצם.

את החומר כתבו עבור ענף הזית:

פרופ' זהר כרם

דיאטנית מירב מור אופיר

ד"ר עדי נעלי

רוצה לדעת יותר על שמן זית ישראלי איכותי?

לקבלת מידע נוסף על תו האיכות של ענף הזית – לחץ כאן